onsdag 3. november 2010

Takk for alt gutter!

Da er tiden kommet for mitt vemodige farvel. Jeg lovte meg selv at jeg skulle være kort, så jeg har redigert bort 8 sider;-).

Vel, jeg husker tilbake på 9 år med gøy og moro, i min periode som trener og de siste to år som keeper / hjelpe-trener og lagleder.Jeg har bare hyggelige og positive minner av en fantastisk gjeng som aldri slutter å overraske.
Vi var i utgangspunktet, to klasselag fra Stovner skole, men ble etter hvert et lag med spillere fra hele Stovner. Vi lagde vårt eget treningsopplegg og lot andres meninger være akkurat det. Vi prøvde å gjøre alle treninger så utfordrende som vi kunne, men med en så treningsvillig gjeng var selv det en utfordring underveis.

Jeg tror både jeg og Gunnar har vært så tett oppe i spillergruppa og våre resultater, at vi kanskje ser oss blinde på seiere her hjemme. Vi har liksom ikke helt skjønt hvor gode vi er som lag. Dette ble definitivt gjort klart for meg i vår første kamp i Aarhus, der vi møte Røde Stjerne, de hadde før de møtte oss, omtrent ikke tapt en kamp. De spilte bare internasjonale turneringer med inviterte topplag, og levde i en helt annen kamphverdag enn Rommen mot Årvoll. Men møtte altså sin overmakt i dere gutta. Denne kampen viste at vi hadde alt et lag må inneha for å mestre topp internasjonal motstand. Jeg nevner spisskompetanse, teknisk repertoar, fotball forståelse, fysikk og ikke minst viljen og evnen til å avgjøre fotball kamper.

Mine aller største minner er Nike Norge og Nike Europa. Men også vår aller første cup seier, som 11’er lag oppe på Gjelleråsen og selvsagt vår første 11’er turnering på Gjøvik. Men seiere og prestasjoner som lag til siden. Det jeg er mest stolt av, er utviklingen og alle prestasjonene individuelt, innad i laget og som gruppe. At dere år ut og år inn møter på alle treninger, gir alt hver gang, har selvsagt alt å si. Med en slik treningsiver er det ikke rart dere har utviklet dere til fantastiske spillere. Dette har vært gjort mulig ved at alle i trenerapparatet, har ofret vanvtttig mye fritid for at dere skal nå deres mål. Husk at det hadde ikke vært trening hver dag, hvis ikke vi i støtteapparatet hadde vært der. Det er derfor på sin plass å takke et vanvittig støtteapparat, hadde dere ikke hatt det i ryggen, hadde garantert situasjonen vært en helt annen. Takk til Robert Hagen, Rune Dybvik, Kenneth Arntzen, Rune Guldbrandsen og ikke minst Gunnar Blårud, for en flott jobb! Det er vel ingen tvil om at Espen Myrbakken, formann i Rommen Sportsklubb har vært bidragsyter underveis.

Uten ifra har vi på trener kurs og trenersamlinger møtt argumentene til storklubbene og for så vidt Norges fotball forbund, at man klarer ikke utvikle toppspillere uten hospiterings muligheter hverken over eller under oss i klubben. Dette stemmer nok sikkert når man kommer opp på Jr. nivå. Men vi har isteden hatt egne utviklings mål for alle, brukt mye resurser på å legge forholdene til rette, spilt opp en årsklasse eller to, når vi har fått mulighet til det og oppnådd suksess med det. Men det som skiller oss fra de store klubbene rundt oss, er vårt fokus på samhold og fokus på lagfølelsen som lagspiller uansett resultat. Trening eller kamp. Her har vi ikke hatt plass til primadonnaer eller dårlige holdninger, snarere evnen til å feile, lære og utvikle. Dette har vi som lag og klubb lyktes med. Vi har med selvsyn sett hvordan de større klubbene hospiterer lagfølelse og samhold sønder og sammen. Skaper primadonnaer og individualister, men ikke bare det. I mange klubber blir dette fenomenet dyrket. Vi syntes uansett dere har tatt en voksen avgjørelse ved å søke nye og større utforinger for dere selv og hyller dere for det.

I ny klubb må dere stole på deres egne ferdigheter, stole på at du kommer aller lengst med hard og riktig trening tilpasset deg og dine ferdigheter. God teknikk, gode holdninger, god trening og kamparena er grunnpilaren i din videre utvikling, ikke en overstegsfinte eller to. Når det er sagt tror jeg med hånden på hjertet at de aller fleste klubbene dere har valgt, har et flott opplegg og flinke trenere, men husk uansett at deg og din utvikling er det viktigste for deg. Husk også at topp klubbene er ofte kyniske, de har kun ett mål for øyet, nemlig å utvikle spillere til 1ste 11’ern på A-laget. Nåløyet er lite, la dette ligge som en liten remainder i bakhodet. Ingen blir gode fortballspillere av å kjenne på nivået, 5-6 kamper fra benken! Dette er en tåpelig frase dere vil høre fra diverse trenere etter hvert. Nøl ikke med å ringe meg eller Gunnar. Vi har et stort kontaktnett og kan helt sikkert gi dere råd hvis dere trenger det.
Jeg tror dere alle skal være glade dere har lært deres kunstner i en liten klubb som Rommen SK. Minnene herfra, har dere for evig og alltid.

Til slutt
Vi har for på tredje året på rad, vært det beste laget i Norge i denne årsklassen. Jeg nevnte seier i Gjelleråsen cup i 2007, nedenfor nevner jeg noen andre store øyeblikk dere kan nyte:

Norgesmester 2010
Norgesmester 2009
Sølv i NM 2008.
Europamesterskapet for klubblag 6 plass.
Seriemester 2007, 2008, 2009 og 2010.
Kretsmester 2009 og 2010
OBOS vinner i G16 2010.

Andre meritter:
2009

Lyn Elite turnering, 1st plass (ubeseiret).
Netcom elite turnering på Notodden, 1st plass (ubeseiret).
Gjelleråsen cup 1st plass (ubeseiret).

2008

OBOSCUP 2008 1st plass (ubeseiret).
Gjelleråsencup 2008 1st plass (ubeseiret).
Grorudcup 1st plass (ubeseiret).

I tillegg har vi en haug med masse andre fantastiske resultater, 2 plass Winter leauge i årsklassen over, sølv i Skeid elite. Seier i Nikecup i Valhall, sølv i Oboscup 2009 og masse mer dere helt sikkert husker selv.

Jeg ønsker alle gutta lykke til videre, husk hvor dere kommer fra.

Thomas